MÅ EN BANK SPÆRRE EN KUNDES VISA/DANKORT

Må en bank spærre dit Dankort, hvis du bliver registreret i RKI?
NEJ det må de ikke, medmindre der er tilknyttet en kredit til kortet.

Forbrugerombudsmanden har d. 20. december 2016 afgjort, at en bank ikke må spærre en kundes Visa/Dankort med den begrundelse, at kunden er blevet registreret i RKI, når kunden ikke har en aftale med banken om kredit.

Banker må ikke spærre en kundes betalingskort med henvisning til, at der er en væsentlig forhøjet risiko for, at kunden ikke kan opfylde sin betalingsforpligtelse, når kunden ikke har en aftale med banken om at få kredit. Ifølge lovgivningen er registrering i RKI ikke ensbetydende med, at kunden vil foretage uberettiget overtræk på sit Visa/Dankort.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen udtaler i den sammenhæng: ”Når en kunde bliver registreret i RKI, så har vedkommende misligholdt en eller flere af sine betalingsaftaler. Men det giver ikke en bank ret til at spærre kundens Visa/Dankort, når der ikke er en aftale om kredit, og bestille et andet betalingskort til kunden uden kundens samtykke.”

“I takt med udviklingen mod det kontantløse samfund er vi som forbrugere i stigende grad afhængige af betalingskort. Det er vores adgang til at foretage indkøb og betale. Derfor begrænser reglerne bankernes mulighed for at spærre vores betalingskort.”

KONTAKT OS!